این مطلب ۵۳۳ بار خوانده شده

پول‌های «ایران ایر» کجاست؟/ وقتی مشتری هواپیماهای میلیاردی حقوق کارمندانش را نمی‌دهد

«ایران ایر» «ایرباس» می‌خرد یا «بوئینگ»؟ همه فکر می‌کنند «ایران ایر» یک شرکت پولدار است. آنقدر که می‌خواهد صدها فروند هواپیمای روز دنیا بخرد. اما وقتی نوبت به کارمندانش می‌رسد اوضاع فرق می‌کند.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه فتح به نقل از خبرگزاری دانشجو، چند ماهی است که هروقت نام «ایران ایر» به گوشمان می‌خورد یاد خرید هواپیما می‌افتیم. «ایران ایر» «ایرباس» می‌خرد یا «بوئینگ»؟ همه فکر می‌کنند «ایران ایر» یک شرکت پولدار است. آنقدر که می‌خواهد صدها فروند هواپیمای روز دنیا بخرد. اما وقتی به کارمندانش می‌رسد اوضاع فرق می‌کند. دیروز جمعی از کارکنان این شرکت مقابل خانه ملت تجمع کردند. آنها از حق و حقوق‌شان حرف می‌زدند. حقوقی که کفاف حداقل‌های زندگی‌شان را هم نمی‌دهد.

 

دولت مدتی است خط فقر را اعلام نمی‌کند. کارشناسان معتقدند درآمد زیر ۲میلیون ۷۰۰ هزار تومان در ماه یعنی زیر خط فقر. حقوق کارمندان و کارگران معاونت خدمات فرودگاهی با وجود سال‌ها سابقه‌کار از نصف این مقدار هم کمتر است. یکی از معترضان می‌گوید: کارگران زحمت‌کش این بخش حدودا ً ماهی ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند. کارمندان هم اندکی بیشتر. واقعاً با این پول می‌شود از پس مخارج یک خانواده برآمد؟

 

معترضین، کارکنان قراردادی ایران ایر هستند. یکی از آنها درباره مشکلات این نیروها می‌گوید: «ما نیروهای شرکتی بودیم. ۴ سال پیش به همت بچه‌ها و مساعدت آقای احمدی‌نژاد، نیروهای قرارداد مستقیم شدیم اما در عمل نه تنها حقوق‌مان افزایش پیدا نکرد، کمتر هم شد.»

 

کارکنان معترض «ایران ایر» می‌گویند بارها از مسئولان خواسته‌ایم تا به مشکلات ما رسیدگی کنند اما آنها هیچ توجهی نمی‌کنند. آنها در ابتدای بیانیه پایانی تجمع اعتراض‌آمیزشان نوشتند در سال‌های گذشته با وجود برگزاری جلسات متعدد و نامه نگاری با نهاد ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی، شاهد هیچ اقدامی در خصوص حقوق و دست‌مزدهایمان نبوده‌ایم.

 

یکی از کارکنان قرارداد مستقیم «ایران ایر» در پاسخ به این سوال که مسئولان ارشد چه توضیحاتی به شما داده‌اند، گفت: «مسئولان پاسخگو نیستند. آنها تحریم‌ها را بهانه می‌کنند. پس از تحریم‌ها تعداد پروازهای شرکت کاهش پیدا کرد اما از سوی دیگر بخش خدمات زمینی «ایران ایر» فعال‌تر شد. ما به شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی خدمات فرودگاهی ارائه می‌دهیم و «ایران ایر» درآمد زیادی از این بخش بدست می‌آورد.»

 

این کارمند معترض درباره تأثیرات توافق هسته‌ای بر صنعت هواپیمایی اضافه کرد: «عملاً هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است. نه تعداد پروازها زیاد شده نه از هواپیمای جدید خبری هست.»

 

کارکنان معترض «ایران ایر» در بیانیه پایانی ضمن درخواست تغییر در قوانین «ایران ایر» خواهان برکناری مدیر عامل این شرکت هواپیمایی هم شدند. سخنگوی معترضان اما معتقد است با آمد و رفت افراد اتفاقی نخواهد افتاد. واحد طرح و تشکیلات مشکل اصلی است. این واحد با دخالت در کار معاونت نیروی انسانی حتی اجازه نمی‌دهد افزایش حقوق مصوب دولت هم اعمال شود.

 

بر اساس توضیحات کارکنان معترض حدود ۴۰ سال پیش که «ایران ایر» درآمد بالایی داشت، قوانین خاصی برای این شرکت در نظر گرفته شد تا بتواند حمایت بیشتری از کارکنانش داشته باشد. این قوانین نوعی خودمختاری به این شرکت برای پرداخت حقوق کارکنانش می‌دهد. به مرور زمان با کاهش سودآوری شرکت، مسئولان شرکت با سوء استفاده از همین قوانین، حقوق‌های کارکنان شرکت را کاهش دادند. یکی از این کارکنان می‌گوید: «شرکت برای حفظ پول‌هایش از این قوانین سوء استفاده می‌کند. آنها دیواری کوتاه‌تر از نیروهای قراردادی ندارند. ما می‌خواهیم این قوانین و برخی مقرارات عجیب پرداخت حقوق برداشته شود و مُر قانون کشور برای «ایران ایر» هم اجرا بشود.»

 

پس از تجمع روز یکشنبه، ۳ نفر از کارکنان معترض «ایران ایر» با تعدادی از اعضای کمیسیون عمرانی مجلس دیدار کردند. یکی از نمایندگان کارکنان معترض درباره صحبت‌های انجام شده در مجلس گفت: آقای «یار محمدی» نایب رئیس جلسه کمیسیون به صحبت‌های ما گوش دادند. نهایتاً بنا شد اعتراضاتمان را به صورت مکتوب به آنها بدهیم تا در جلسه با آقای آخوندی و پرورش مطرح کنند.»

کارگران و کارمندان «ایران ایر» مانند بسیاری از نیروهای زحمت‌‌کش در بخش‌های مختلف کشور این روزها اخبار فیش‌های حقوقی چند ۱۰۰ میلیونی را شنیده‌اند. افرادی که باید تمام خرج مخارج یک ماه زندگی‌شان را با یک چندم حق تفریح اولاد بعضی مدیران تأمین کنند.

 

کارمندان «ایران ایر» بارها شنیده‌اند که مشکل از تحریم‌ها است. با برجام و حل موضوع تحریم مشکلات شما هم حل خواهد شد. اما نشد! آنها این روزها می‌گویند برجام مشکلات «ایران ایر» را حل نکرد. نه تحریمی برداشته شد و نه اصلاً مشکل از تحریم بود. مشکل از جیب بی انتهای برخی مدیران است. جیب‌هایی که بنا به تفکر اقتصاد نئولیبرالی حاکم بر دولت تا جایی که می‌شود باید پر شود. چون بعضی‌ها مدیرند و کشور هم مدیر می‌خواهد نه نوکر!

 

کارمندان «ایران ایر» منتظرند تا نماینده‌های مجلس به قول‌هایشان عمل کنند. قرار است امروز، دوشنبه، وزیر راه و شهرسازی به اتفاق مدیر «هما» به کمیسیون عمران مجلس بروند. آیا این درخواست‌ها به جایی می‌رسد؟ کارکنان «ایران ایر» امیدوار هستند.

 

 انتهای پیام/

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.