این مطلب ۴۱ بار خوانده شده

همه آنچه در اینوتکس ۲۰۱۶ گذشت/ سوغات مهمانان فرنگی از ایران چه بود؟

نمایشگاه بین المللی اینوتکس از ۲ تا ۵ خرداد ماه برگزار شد که این نمایشگاه دستاوردهایی داشت و البته برای مهمانان فرنگی سوغاتی!
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه فتح به نقل از خبرگزاری دانشجو، نمایشگاه  اینوتکس ۲۰۱۶یا به فارسی خودمان، همان فناوری و نوآوری های پیشرفته روزهای دوم تا پنجم خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

 

 

اتفاقی که باعث شد تیم های تحقیقاتی از کشورهای مختلف در این رویداد شرکت کنند تا جایی که  حمیدرضا امیری نیا، رئیس نمایشگاه اینوتکس از آن به عنوان بزرگترین رویداد تبادل فناوری در منطقه یاد کرد وگفت: ۲تا ۵ خرداد، بزرگترین رویداد تبادل فناوری منطقه برگزار می‌شود.

 

وی پیش از برگزاری نمایشگاه گفته بود که در این نمایشگاه ۸۳ شرکت از ۱۴ کشور و ۹۰ شرکت دانش بنیان داخلی حضور دارند که از کشورهای شرق آسیا چون کره و فرانسه نیز در این نمایشگاه اعلام کرده اند و می خواهند حضور داشته باشند و ما نیز آمادگی خود را اعلام کرده ایم.

 

۲تا ۵ خرداد، بزرگترین رویداد تبادل فناوری منطقه برگزار می‌شود/ فرهادی مهمان ویژه افتتاحیه نمایشگاه

تنها مهمان نخستین نمایشگاه اینوتکس روسیه بود و پس از آن بلاروس هم به جمع اینوتکسی ها اضافه شد. کم کم مسئولان به فکر افتادند که این نمایشگاه می تواند میزبان مهمان های بیشتری از اروپا نیز باشد و به همین ترتیب نمایشگاه سوم اینوتکس در سطح بین المللی برگزار شد.

 

چهارمین دوره نمایشگاه نیز با حضور ۱۴ کشور برگزار شد. امیری نیا در این خصوص گفت: در این نمایشگاه ۸۳ شرکت از ۱۴ کشور و ۹۰ شرکت دانش بنیان داخلی حضور دارند که از کشورهای شرق آسیا چون کره و فرانسه نیز در این نمایشگاه اعلام کرده اند و می خواهند حضور داشته باشند و ما نیز آمادگی خود را اعلام کرده ایم.

 

وی در ادامه گزارشی از نمایشگاه سال گذشته ارائه کرد و افزود: سال گذشته ۴۸ شرکت از ۱۴ کشور حضور داشتند که منجر به امضای ۲۵ سند همکاری به ارزش مجموع ۲۶ میلیون دلار شد و امسال ۸۳ شرکت خارجی از ۱۴ کشور در قالب ۶۶ غرفه و پاویون حضور دارند که بیشترین مشارکت از کشورهای یونان می باشد و ۹۱ شرکت دانش بنیان ایرانی هم در این نمایشگاه حضور قطعی دارند.

 

حضور و انگیزه حضور این شرکت های خارجی بحث قابل توجهی بود که برای دانستن پاسخ آن به سراغ این مهمانان ویژه نمایشگاه رفتیم و با انگلیسی دست و پا شکسته علت حضورشان را جویا شدیم :

 

ایلیا کاکشینسکی تجهیزات پزشکی بلاروس را در نمایشگاه اینوتکس ارائه کرد


 کیم از کره جنوبی با تجهیزات ساختمانی به اینوتکس آمد


حضور غرفه وزارت علوم بلاروس برای نمایش دستاوردهای دانشگاهی در نمایشگاه اینوتکس


سرگیی جومیکف با تجهیزات بصری در نمایشگاه اینوتکس حضور یافت


حضور عبدلایف روسی، نماینده شرکت پیمانکار حفاری نفت و گاز در نمایشگاه اینوتکس

 

 

در این میان حضور شرکت های ایرانی امری نیست که بتوان نادیده گرفت. شرکت های دانش بنیانی که باحضور و ارائه و نمایش دستاوردها و محصولات خود نمایی دیگر از ایران را به مهمانان نشان دادند.

 

تا جایی که برخی از این تیم های تحقیقاتی به جای فروش تکنولوژی و فناوری خود به فکر تبادلات علمی با شرکت های ایرانی افتادند و از حضور در این نمایشگاه برای استفاده و انتقال تجربیات استفاده کردند تا فروش تجهیزات!


از جمله شرکت های دانش بنیان حاضر در این نمایشگاه می توان به شرکت های زیر اشاره کرد:

 

ارائه تبدیل فایل سه بعدی برای نقشه‌برداری و صنایع دفاعی در نمایشگاه اینوتکس

حضور شرکت دانش بنیان توربو با تجهیزات نفتی در نمایشگاه اینوتکس

پرینتر ۳ بعدی برای بهبود اعمال جراحی تولید و ارائه شد
 

 

 

اما، نکته نا گفته از برگزاری نمایشگاه، نشست های جانبی آن می باشد؛ نشستهایی که علاوه بر تبادلات علمی به فکر کارآفرینان اول راهی نیز بود و برای اولین بار در ایران نشست سیلیکون ایران برگزار شد.

 

سید علی هزاوه درباره برگزاری این نشست گفت: سیلیکون ایران یک نشست دو روزه در سوم و چهارم خرداد ماه بود که باعث گردهمایی کارآفرینان موفق ایرانی داخل و خارج از کشور، سرمایه گذاران، مدیران موفق شرکت های نوآور و فعالان اکوسیستم کارآفرینی ایرانی شد.


     
وی درباره اهداف برگزاری این رویداد گفت: آشنایی با تجربه کارآفرینان موفق شبکه سازی با کارآفرینان یافتن فرصت های سرمایه گذاری و همکاری های مشترک، شناخت دقیق وضعیت حال و آینده اکوسیستم کارآفرینی ایران می توان اشاره کرد.


 
وی در ادامه بیان کرد: شش پنل تخصصی شامل پنل ایده (چگونگی انتخاب ایده مناسب برای کسب و کار)، پنل شتاب دهنده (تجربه شتاب دهنده های نوآوری خارجی و داخلی)، پنل مالی، پنل نوآوری، بازار و سرمایه در رویداد سیلیکون ایران ارائه شدکه در ادامه تور بازدید از شرکت های نوآور هم برای علاقه مندان برگزار شد.

 

در کنار این نشست، برنامه های دیگری برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده بود.

 

 فرهنگ فصیحی توضیح داد: سه نشست ارائه فناوری در روزهای سوم و چهارم خرداد ماه برگزار شد که در هر نشست ۸ تا ۱۰ شرکت هر کدام به مدت ده دقیقه ارائه داشتند. در ادامه تورهای فناوری توسط  ۱۰ استان خراسان رضوی، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، همدان، قزوین، کرمان، آذربایجان شرقی و البرز برگزار شد.

 
 
وی به رویدادهای جانبی در کنار نمایشگاه اینوتکس اشاره کرد و افزود: با همکاری پارک فناوری پردیس و مرکز علوم و فناوری جنبش عدم تعهد، کارگاه آموزشی بین المللی تجاری سازی فناوری برگزار می شود که ۲۹ شرکت کننده خارجی از ۲۰ شرکت عضو جنبش عدم تعهد و با حضور دبیر کل مرکز علوم و فناوری جنبش عدم تعهد برگزار می شود. همچنین کارگاه آموزشی چهار روزه هم زمان با نمایشگاه و با حضور چهار استاد خارجی و چهار استاد ایرانی برگزار می گردد.


 
فصیحی در ادامه اظهار داشت: پنج پارامتر با موضوع شبکه سازی در حوزه های تکنولوژی حائز اهمیت است که برای این پنج پارامتر نشست های مناسبی دیده شده این پنج پارامتر شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری زیست محیطی و حوزه انرژی، فناوری هم گرا شامل نانو، بایو و علوم شناختی، صنایع نرم و فرهنگی و رسانه می باشد.

 

گفتیم پارک فناوری پردیس! بد نیست بدانید که ایده برگزاری نمایشگاه تا اجرای آن به عهده پارک فناوری پردیس است.

 

تشریح عملکرد اینوتکس ۲۰۱۶/ امضای ۲۵ توافق‌نامه همکاری؛ خروجی نمایشگاه سال گذشته


مهدی صفاری نیا، رییس پارک فناوری پردیس درباره این نمایشگاه گفت: اینوتکس یک نمایشگاه عرضه کالاهای خارجی نیست بلکه هدف از برگزاری این نمایشگاه تعریف همکاری بین شرکت های دانش بنیان داخلی با شرکت های خارجی است. ما برای شرکت در این نمایشگاه مجموعه ها را ارزیابی سطح تکنولوژی می کنیم و اتفاقی که در این نمایشگاه می افتد متناظریابی است؛ یعنی شرکت های ایرانی با شرکت های خارجی که در این نمایشگاه حضور می یابند، ارتباط می گیرند و خروجی این تنازل یابی نیز در نشست تبادل فناوری صورت می گیرد.

 

رئیس پارک فناوری تاکید کرد: اینوتکس ماموریت تجاری سازی ندارد و در اینوتکس شرکت های استارتاپ و نوپا حضور ندارند، چرا که آنها می توانند در جشنواره های دیگر حضور پیدا کنند. اینوتکس هدف پرش در سطح جهانی را دارد و زیرساختی برای این است که محصول را در سطح جهانی معرفی کرد

 

وی در خصوص خروجی نمایشگاه اینوتکس سال گذشته گفت: ۲۵ توافق نامه همکاری در اینوتکس سال گذشته امضا شد که ۵۰ درصد این توافق نامه ها تبدیل به قرارداد شرکت های خصوصی با طرف خارجی شده است.

 

 

اکبر قنبرپور، رئیس مرکز فن بازار ملی ایران درباره خروجی نمایشگاه امسال  گفت: امسال با توجه به افزایش ۲ برابری شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه و تنوع فعالیت‌ها و حوزه‌های کاری آنها، از یک ماه قبل فرآیند تناظریابی بین شرکتهای ایرانی و خارجی توسط مرکز فن بازار ملی ایران آغاز شد و در طول ۴ روز بر گزاری این نمایشگاه، ۱۴۵ جلسه مذاکره اختصاصی (B۲B) بین شرکت‌های ایرانی و خارجی برگزار شد.

 

امضای ۶۶ تفاهم نامه همکاری در اینوتکس/ تبادل فناوری با ظرفیت ۲۵ میلیون دلار در مرکز فن بازار ملی ایران
 
قنبرپور با اشاره به برگزاری سه نشست تخصصی ارائه فناوری برای آشنایی هر چه بیشتر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه با یکدیگر افزود: این نشست‌ها در حوزه‌های «فناوری اطلاعات و ارتباطات» با ارائه ۱۶ فناوری، «تجهیزات پزشکی» با ارائه ۹ فناوری و «فناوری های صنعت نفت و گاز» با ارائه ۱۲ فناوری در حاشیه نمایشگاه برگزار شد و شرکت‌ها به ارائه فناوری‌ها و آخرین دستاوردهای خود پرداختند.


 
رئیس مرکز فن بازار ملی ایران محور اصلی برگزاری این نمایشگاه را تبادل فناوری ذکر کرد و ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی مرکز فن بازار ملی ایران پیگیری توافقات شرکت‌ها تا حصول نتیجه نهایی و انعقاد قرارداد است و طبق توافق به عمل آمده با صندوق‌های پژوهش و فناوری منتخب، به شرکت‌های ایرانی متقاضی خرید و انتقال فناوری از خارج، تسهیلاتی به میزان ۷۰ درصد مبلغ قرارداد تا سقف ۱۰ میلیارد ریال اعطا خواهد شد.

 

چهارمین دوره نمایشگاه با نقاط ضعف و قوت خود به کار خود پایان داد و  تبادلات فناوری و انعقاد قراردادهای بین المللی  طی روزهای نمایشگاه صورت گرفت.

 

آنچه برای ایران باقی می ماند نقل قول هایی است که مهمانان خارجی از ایران می کنند: از مهمان نوازی گرفته تا فناوری هایی که تاکنون به چشم دیگران  نمی آمد و یا فکر نمی کردند تا این حد در آن پیشرفت داشتیم و ایران را دست کم می گرفتند!


شاید برگزاری این دست نمایشگاه ها باعث شود ایران و دستاوردهای علمی ایران بیشتر شناخته شود تا ایران پرافتخار ما با نام کشوری پرقدرت در پیشرفت؛ شناخته شود.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.